18. července 2012

Recenze - Nejsem sériový vrah

Název: Nejsem sériový vrah
Autorka: Dan Wells
Knižní série: John Cleaver
Díl: 1
Počet stran: 221
Nakladatelství: BB/art
Datum vydání: únor 2012
Překlad: Radim Zetka
Anotace: Patnáctiletý John Wayne Cleaver je nebezpečný a dobře to ví. Je posedlý sériovými vrahy. Nechce se však stát jedním z nich, a proto si ve svém vlastním zájmu - a v zájmu bezpečí svých blízkých - stanovil přísná pravidla, jimiž se řídí. Snaží se žít normální život tak, jako by šlo o soukromé náboženství, které jej může ochránit před zatracením.
Johnova matka provozuje pohřební ústav a s mrtvými těly se tak setkává od dětství. Vlastně je má rád. Mrtvoly nevyžadují ani neočekávají empatii, kterou John neumí poskytnou. Možná proto rozpozná, že na těle, které policie nalezla v jedné zadní uličce, je něco divného - a uvědomí si, co tato odlišnost znamená. Poprvé se tak John musí postavit tváří v tvář nebezpečí, které nevychází přímo z něj a neumí je ovládat. Zlu, jež může ohrozit všechno a všechny, které by měl mít rád - kdyby ovšem mohl.


Autor
Dan Wells se narodil roku 1977 v Utahu. Psát začal už jako teenager, nejprve poezii a povídky, pak scénáře komiksů a ve dvaadvaceti dokončil první román. Na Brigham Young University získal bakalářský titul z angličtiny a tvůrčího psaní, poté pracoval jako reklamní textař a založil webovou stránku věnovanou recenzím počítačových i stolních her.
Horor Nejsem sériový vrah je autorovou prvotinou a současně úvodním svazkem trilogie o Johnu Cleaverovi.

O čem, že to je?
John Cleaver je sociopat posedlý sériovými vrahy. Jeho rodina provozuje pohřební službu a tak se John s mrtvými lidmi setkává už od malička. John ví, že je svým způsobem nebezpečný a tak si stanovil pravidla, která mu brání v tom stát se jedním z nich.

Všechno je v pořádku dokud u nich ve městě neobjeví mrtvolu Jebe Jolleyho, který je nejspíš objetí sériového vraha. Policie si ze začátku myslí, že se jedná o divoké zvíře, ale John už ví, že se v jejich městečku vyskytuje sériový vrah. Rozhodne se tedy o něm zjistit, co nejvíc to jde. A aby ho mohl zastavit, rozhodne se porušit některá svá pravidla. Johnovo monstrum (jak říká své touze zabíjet) se ale dere na povrch a on neví jestli dokáže ochránit své blízké.

Postavy
Hlavní postavou této knihy je John Cleaver. Chlapec, který je posedlý sériovými vrahy. A podle Johna vše ukazuje na to, že se má stát jedním z nich. On to, ale odmítá a stanový si pravidla, která musí dodržovat. 
John je zajímaví chlapec, který vás bude svým chováním stále překvapovat. Je to velmi rozporuplná osobnost. Já jsem si ho svým způsobem velmi oblíbila - jeho myšlení je velice zvláštní a já jsem ráda, že jsem se mohla "podívat do hlavy" někomu jako je on. Je to hrdina, který vlastně ani hrdinou není.

Sečteno a podtrženo 
Předtím než jsem s knížkou začala přečetla jsem si dvě recenze - jedna hodně pochvalná a druhá tak ta nebyla zrovna nejlepší. Po jejich přečtení jsem od knížky prakticky nic neočekávala, spíš jsem se jí obávala. Já takový žánr většinou nečtu, ale řekla jsem si, že to zkusím. A udělala jsem dobře.
Knížka v sobě měla hodně nečekaného a hlavně mě ani nenapadlo, že se mi bude tak líbit. Příběh o klukovi, který je posedlý sériovými vrahy je totiž podle mě sám o sobě dost originální. Jsou zde i prvky nadpřirozena a to knize dodává určitý náboj. Samozřejmě nechybí ani akce a napětí. Knihu jsem četla se zatajeným dechem a hltala každé slovo. Konec mě naprosto ohromil, nečekala jsem, že by to takhle mohlo skončit. Každopádně mě ukončení navnadilo na další díl. Budu si na něj, ale muset počkat.
Abych to shrnula - je to příběh, který má vše, co by skvělá kniha měla mít. Děj od kterého se neodtrhnete, postavu která vás fascinuje a zároveň děsí, zvraty které jste za žádnou cenu nečekaly a ještě mnohem víc.
Autor píše poutavě a jeho popisy jsou vykreslené tak dobře, že si danou situaci můžete živě představit (a to si některé ani představovat nechcete). Jeho styl psaní mi vyhovuje.
Knížku jsem dočetla pozdě večer a ještě nějakou dobu poté jsem nemohla usnout. Ne proto že by byla takhle knížka děsivá (i když byla), ale proto že ve mě zanechala hluboké emoce a já musela přemýšlet.
Neskutečně se těším na druhý díl, který se bude jmenovat Mr. Monster a vyjde až v roce 2013. Pevně doufám, že si udrží stejnou laťku jako Nejsem sériový vrah nebo ji nastaví ještě výš.

6 komentářů:

  1. Druhý díl vyjde tak pozdě? :( ach jo, nevydržím to!!
    Knížka se mi líbila moc, mile mě překvapila a zamilovala jsem si autora Dana, píše fakt skvěle :) Chci aby vyšla dvojka této série a pak ještě Partials, což je úžasná dystopie. Doufám, že oboje vyjde :) Jinak moc pěkně napsaná recenze!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, je to škoda. Psala jsem do bb/artu a oni odepsali, že až v roce 2013 :(
      Taky jsem si Wellse oblíbila a o Partials jsem slyšela :) taky doufám, že u nás vyjde :) budu jí držet palce :D
      Děkuju :)

      Vymazat
  2. Tuhle knihu jsem ještě nečetla, ale Rodaw na to měla velmi pochvalnou recenzi a chválila ji aji ve videu :)
    A tak mě knížka zaujala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že tak dáš na můj názor .-D Knížka se mi fakt moc líbila, takže určitě doporučuju :)

      Vymazat
    2. Já Rodawinu recenzi, taky četla :) proto jsem se taky rozhodla tuhle knížku si přečíst - vychválila ji tak, že jsem prostě nemohla odolat :D

      Vymazat
  3. Knihu jsem četla a musím říct, že je opravdu výborná :)) Těším se na 2. díl :)

    OdpovědětVymazat