20. září 2013

RC Recenze - Zloděj blesku

Název: Zloděj blesku
Autorka: Rick Riordan
Knižní série: Percy Jackson
Díl: 1
Počet stran: 400
Nakladatelství: Fragment
Datum vydání: září 2009
Překlad: Dana Chodilová
Anotace: Bohové z Olympu se bouří! 
Dvanáctiletého kluka Percyho Jacksona čeká vyhazov ze školy a další trampoty na sebe nenechávají dlouho čekat.
Najednou kolem něj začínají ožívat bytosti ze starých řeckých bájí. Z učitelky matematiky je rázem krvelačná příšera, z Percyho kamaráda se vyklube satyr a jeho otec je jedním z olympských bohů.
Většina z nich má na Percyho spadeno, podezírají ho z krádeže blesku - mocné zbraně nejvyššího boha Dia. Percy a jeho přátelé mají jen 10 dní na to, aby blesk našli a vrátili, uklidnili náladu na Olympu a zabránili osudné válce bohů. 
K úspěchu výpravy ale nestačí jenom chytit pravého zloděje...


----------------------------------------------------------

Percy Jackson je problémový dvanáctiletý kluk, kterého vyhodili ho už několika škol a nevypadá to, že by na té nynější měl vydržet nějak dlouho. A školní exkurzí do muzea se to všechno ještě zhoršilo.
Percyho začnou napadat podivné existence a Persy zjišťuje, že ní tak úplně člověk, nýbrž polobůh. Jeho matka se ho snaží dostat do Tábora polokrevných, kde žijí děti jako je on sám. V Táboře se dozvídá, že řecké mýty jsou pravdivé a že jeho otec, kterého nikdy nepoznal, je právě jedný z řeckých bohů.
Jenže se zdá, že bohové se zlobí. Někdo totiž ukradl Diuv bleska a z tohoto činu viní právě Percyho. Percy spolu se svými dvěma přáteli vyráží na výpravu, najít blesk a zjistit, kdo je skutčným zlodějem blesku.

Zpočátku mě docela překvapil Percyho věk, za což samozřejmě může z velké části film. To byl také jeden z důvodů proč jsem se do této série moc nehrnula. I tak se mi zdá, že většinu času se Percy chová docela dospěle a vůbec ne na dvanáct let. Z mého pohledu je to výhoda.
Percy mi je sympatický, takže mi vůbec nedělalo problém si ho oblíbit. Je to kluk, který nezkazí žádnou srandu a jeho hlášky vás dostanou. 

Čtení této série jsem se zdráhala a to hlavně kvůli všem těm pozitivní recenzím, věku hlavního hrdiny a prostě se mi do ní moc nechtělo. Jenže to bych svoji zvědavost a oblibu v řeckých bájích a mýtech musela mít na uzdě. Na konec jsem ráda, že jsem se do prvního dílu o Percym Jacksonovi pustila. Osvěžila jsem si tak své znalosti o řecké mytologii a zárověň jsem se pobavila.
Jak už jsem naznačila, tak jako první jsem viděla film, který se mi moc líbil. A i potom co jsem přečetla knihu, můj názor na něj se nemění. V průběhu čtení jsem sice trochu provnávala, ale kniha i film vyšli z boje se ctí a podobnými body. 

Upřímě, začátek knihy nebyl nic moc a trochu jsem se obávala toho, že Zloděj blesku nebude můj šálek kávy. Musela jsem si i zvykat na autorův styl psaní, jelikož si nevzpomínám, že bych četla knihu, která by byla napsaná, tak aby "promlouvala ke četnářům" jestli víte, co tím myslím. Netrvalo dlouho a tuto drobnost už jsem ani nevnímala. Bavit jsem se začala v momentě, kdy se Percy dostal do Tábora polokrevných.
Zaujalo mě hlavně to rozdělení tábora - na dvanáct srubů podle jejich božského rodiče. Každý srub je úplně jiný. Kdybyste je viděli a i z popisu poznáte, kterému z bohů patří, jelikož odráží jeho povahu, vlastnosti i sílu. Tábor polokrevných je celkově zajímaví nápad. Myslím sice, že ta jejich bitva o vlajku se někdy může pěkně vymknout kontrole, ale když vezmeme vpotaz, že žádná z nestvůr s nimi nebude jednat zrovna v rukavičkách, tak je to docela dobrá příprava.

Pokud tedy máte rádi řeckou mytologii (kterou jak se zdá má autor v malíčku) a nevadí vám mladší hlavní hrdinové, tak vám tuhle knížku můžu s čistým svědomím doporučit. Je to čtivá knížečka s poměrně velkými písmeny, takže těch 400 stránek přečtete a ani nebudete vědět jak. Nechybí jí vtip, nějaká tak akce ani sympatické postavy. A jsem docela přesvědčená, že se to bude díl od dílu zlepšovat.

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelství Fragment.

4 komentáře:

  1. Na Percyho se v nejbližší době chystám. :))

    OdpovědětVymazat
  2. Tak strašne dlho sa chystám už na Percyho, filmy sú skvelé, aj keď 1. diel sa mi teda lúbil viac ako 2ka.
    Stále sa neviem nejako prinútiť prečítať si knihu. Raz sa k nej ale určite dostanem! 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem Moře nestvůr ještě neviděla, tentokrát bych si prvně chtěla přečíst tu knížku :)
      Určitě se do Percyho někdy pusť. Ve filmu toho strašně moc vynechali (jako vždycky) a některé Percyho setkání s "příšerkama" je úžasný a je škoda, že v tom filmu nejsou, protože to bych se možná řechtala :D

      Vymazat
  3. Jedna z mých nejoblíbenějších. Od tohohle autora mám přečtené všechny knížky, co jsou k dostání. Je to fakt legrace.

    OdpovědětVymazat