Recenze - Dokonalý cizinec

Název: Dokonalý cizinec
Autor: Renée Knight
Počet stran: 256
Překlad: Dana Stuchlá
Nakladatelství: Ikar
Datum vydání: duben 2016
Anotace: Román, který by neměl uniknout žádnému fanouškovi Zmizelé nebo Dívky ve vlaku! Známé dokumentaristce Catherine Ravenscroftové se zničehonic objeví na nočním stolku záhadný román. Do té doby úspěšná a navenek vyrovnaná žena jako by se rázem propadla do zlého snu! Kniha se sice tváří jako fikce, do nejmenších podrobností však popisuje dávný den, kdy se Catherine stala nositelkou tíživého tajemství – tajemství, o němž věděl už jen jediný člověk na světě. A ten je dnes přeci mrtvý.
Minulost rázem ožívá, Catherine se hroutí svět jak domeček z karet a jedinou možností, jak z téhle pasti vyklouznout, je dokázat, co se ten den opravdu stalo...

----------------------------------------------------------

Dokonalý cizinec je knížka, která vás zaujme nejen svojí anotací, ale hlavně obálkou. Tedy tím, co je na ní napsané. Co pak by vás nezaujala věta "Představte si, že thriller, který jste právě otevřeli, je celý o vás...". Námět je tedy více než zajímavý a já jsem na knihu byla neskutečně zvědavá. Musím říct, že v některých věcech mě kniha zklamala, ale v některých předčila má očekávání.

Catherine Ravenscroftová najde na svém nočním stolku knihu, kterou si nepamatuje, že ji pořizovala ani že ji na ten stolek dávala. To by nebylo ani tak zvláštní, vždyť každý z nás může zapomenou. Tato kniha j už od začátku zajímavá, to ovšem jen do té doby, než si Catherine začne spojovat knihu se svými vzpomínkami na událost, které se stala před dvaceti lety, a kterou doposud udržovala v tajnosti před svým manželem i synem. Je možné, že by si všechny spojitosti pouze představovala? Ne, Catherine je přesvědčená, že tato záhadná kniha je o ní. Rozhodne se proto pátrat po autorovi Dokonalého cizince.

Kniha je vyprávěna ze dvou úhlů pohledu, z pohledu Catherine a Stephena. Catherine vede poměrně úspěšný život. Má milovaného manžela, syna i práci. Má ovšem jedno tajemství, které by mohlo ohrozit její spokojený život. To tajemství tedy musí zůstat tajemstvím.
Na druhou stranu Stephen je vdovec. Dříve pro něj byla rodina, práce i jeho studenti vším (je to učitel). Jenže jeho žena zemřela a práce se proměnila v otravnou povinnost. Stephen je velice zvláštní postava a ne zrovna v dobrém slova smyslu.  Je poháněn pomstou a dokonce se ujišťuje, že vše je podle jeho plánů.
Zdá se mi, že v Dokonalém cizinci se autorka hodně zaměřuje na postavy (ale ani příběhová stránka knihy nezaostává) a jejich motivy, morální otázky a samozřejmě smutek. Bylo docela zajímavé sledovat reakce postav na postupné odhalování Catherinina tajemství a dalších skutečností, které jsou s touto událostí spojeny. Přestože se v této knize hodně apeluje na postavy, tak se mi nepodařilo do nich nějakým způsobem vcítit. Díky tomu jsem se o jejich osudy ani moc nezajímala.

Renée Knight napsala knihu, která se z počátku může zdát trochu pomalejší, ale opak je pravdou. Jakmile se dostanete přes pomalejší začátek, tak už ji nebudete moci odložit. Prostě budete chtít vědět, jak to všechno dopadne. Z předchozích řádků tedy vyplývá, že Dokonalý cizinec je velice poutavá knížka.
Co se týče samotného konce, tak tam se toho událo spoustu a zdá se mi, že některé věci nebyly plně vysvětleny. A v tomto případě zastávám názor, že méně je více.

Dokonalého cizince bych doporučila všem milovníkům thrillerů, záhad a detektivek. Také ji doporučují těm, kteří mají rádi dobrá rodinná dramata. Je to kniha plná smutku, viny, důvěry (nebo jejího nedostatku), pomstě a odpuštění.

Za recenzní výtisk moc děkuji internetovému knikupectví Megaknihy.cz