21. července 2013

Retelling

Letní projekt, který vymyslela Syki.
Aneb když se vezme známý příběh a převypráví se po svém. Ať už jde o moderní variace na romány Jane Austen (ano, i ty se zombíky), anebo moderní převyprávění pohádek. Jak se na to díváte? Už jste nějaký takový retelling četli? A jaký byste si třeba chtěli přečíst? Myslíte, že by se autoři měli dopodrobna držet známější předlohy, anebo by ji měli zkusit přetvořit, abyste nečetli dvakrát v podstatě totéž?

----------------------------------------------------------

Možná jste si všimli, že jedno Dumání jsem přeskočila, ale jaksi jsem nestíhala a taky nevěděla, co bych mohla psát. Tak to snad doženu později. K převyprávěným příběhům, ale mám co říct, takže se na to vrhneme a já budu jen doufat, že to nebudou mé zmatené myšlenkové pochody, ale že se to bude dát číst.

Retellingů je velké množství, nejčastěji se ovšem potkáváme s převyprávěnými klasickými pohádkami a klasickými díly jako například Pýcha a předsudek nebo taková Alenka v říši divů. Na goodreads jsem jich našla hned několik, spousta mě jich zaujala, bohužel jsem ale našla i takové, které mě nejen že od čtení odradily ale i na jejich obálky je nepěkný pohled. Ty co mě odrazují většinou zahrnují zombíky, mořské příšery a "další havěť". Nechápejte mě špatně nic proti nim nám, ale když si představým Pýchu a předsudek se zombíky polije mě studený pot. Bohužel takových knížek není zrona málo. Ale už dost o tom co mě na retellingu děsí a přesuňmě se k příjemnějším záležitostem.

Všichni už to asi víte, jelikož to omílám stále dokola, ale já to řeknu ještě jednou. Miluju pohádky a to v jakékoli podobě. A retellingy pohádek jsou něco co mě strašně zajímá. Ať už se jedná o Popelku, Červenou Karkulku, Krásku a zvíře nebo třeba Rapunzel (a spousty, spousty dalších) všechny mají své kouzlo a chtěla bych zkusit přečíst alespoň jeden retelling od každé (i když je to téměř nadlidský výkon, protože pohádek je hodně). Jednu pohádku si už můžu ze seznamu odškrtnout a tou je Popelka neboli Cinder, neznamená to ale že bych si s chutí neřečetla další.

Marissa Meyerová, která napsala Cinder nezůstává jen u Popelky (Cinder), ale v dalších dílech série Měsíční kroniky se zaměří i na Červenou Karkulku (Scarlet), jejíž babička se pohřešuje, Rapunzel (Cress), která je uvězněna v satelitu a Sněhurku (Winter) na měsíci. Tato autorka má podle mě velkou zásobu nápadů a pohádky umí převyprávět zajímavím a poutavým způsobem. Už jen to, že z Popelky udělala kyborga je originální nápad a já se zejména těším na její podání Rapunzel.

Je tu ale jedna knížka, která mě zajímá o něco více než ostatní a tou je Kill Me Softly od Sarah Cross. Tahle autorka do jedné knížky skloubila hned několik příběhů a já prostě musím vědět jestli to funguje nebo jestli je to už moc. Knížka má ale na goodreads poměrně slušné hodnocení, takže zatím předpokládám tu první možnost.

Tak to by bylo asi vše, ale ještě to v rychlosti shrnu, aby v tom bylo naprosto jasno. Převyprávěné příběhy se mi líbí a ráda si je přečtu, když se mi naskytne příležitost. Jenže některé retellingy mi spíš připadají jako parodie a ty já až na malé a velmi titěrné vyjímky také nemusím a držím se od nich dál a stejně tak se budu držet i od těchto knih.

Co si o retellingu myslíte vy a četli jste už nějaký? 

Žádné komentáře:

Okomentovat