1. dubna 2015

Recenze - Zimní oběť

Název: Zimní oběť
Autor: Mons Kallentoft
Knižní série: Malin Forsová
Díl: 1
Počet stran: 448
Překlad: Luisa Robovská
Nakladatelství: Host
Datum vydání: leden 2011
Anotace: Panuje nejstudenější zima, jakou kdo pamatuje. Za obzvlášť mrazivé noci je nalezeno tělo obézního muže visící na osamělém stromě uprostřed větrem ošlehané pustiny Östergötlandu. Případem je pověřena mladá kriminální inspektorka Malin Forsová, svobodná matka řešící své osobní problémy. S kolegy z linköpinské policie musí zjistit, kdo je onen muž a jak se jeho tělo ocitlo na stromě. A kdo ho zavraždil. Hledání vraha zavede Malin k nejtemnějším zákoutím lidského srdce.

----------------------------------------------------------

Detektiv Malin Forsová žije se svou třináctiletou dcerou v malém městě, Linköping. Malin je jednoho mrazivého rána zavolána k případu. Na stromě byl nalezen oběšený muž a je jasné, že to nebyla sebevražda. Tento muž je nahý a jeho tělo je zkrvavené. Otázkou ale zůstává, kdo je ten muž a kdo ho na ten strom pověsil. Policisté se dávají do práce - fotku zavražděného dávají do novin a na internet a čekají až se jim ozve někdo, kdo ho pozná. Jakmile je identifikován, vyšetřování nabíhá na obrátkách.  

Malin Forsová je svobodná matka a detektiv. Příliš mnoho času doma netráví a pokud je zrovna doma, tak je s dcerou nebo lahví tequily. Ve své práci je ale jedna z nejlepších, je totiž odhodlána najít vraha za každou cenu.  
Nemůžu říct, že bych si Malin nebo jakoukoli jinou postavu z této knihy oblíbila nebo bych se do ní dokázala nějakým způsobem vcítit, ale musím uznat, že postavy všeobecně byly poměrně dobře napsané. Hlavně tedy rodina Murvallových, ta byla velmi znepokojující

Na Zimní oběť jsem se těšila, slyšela jsem na ni totiž velkou chválu. No, s politováním musím oznámit, že mě tato kniha neohromila, naopak mě velice zklamala. Vyšetřování jako takové bylo sice zajímavé a zajímalo mě kam až se ten příběh rozvine. Jenže pak příběh nabral určitý směr a pro mě to pomalu přestalo být tak zajímavé. Jelikož už ani nebylo těžké odhadnout vraha.  

Autor Mons Kallentoft má navíc zvláštní styl psaní, který rozhodně nesedne všem. Je tu dokonce i pohled zavražděného, což je sice zajímavé a podle mě i originální, přesto mi přišlo že ve většině případů, kdy se jeho pohled objevil, tak byl naprosto zbytečný. V podstatě nám neřekl nic nového, jen konstatuje skutečnost, kterou by nám stejně dobře mohla prezentovat i Malin. Řekla bych také, že Zimní oběť je tak trochu i filozofického rázu. Hlavně tedy, co se týče myšlenek postav.  

Zimní oběť je první severská detektivka, kterou jsem četla a bohužel se mi netrefila do noty. Přesto bych tuhle knihu doporučila těm, které severské detektivky baví.  

Za knihu na recenzi děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum a knihu si můžete zakoupit tady.

5 komentářů:

  1. Tak to si asi prvá, na Monsa Kallentofta počúvam iba chválu a i u mňa patrí k najobľúbenejším severským detektívkarom. Najbližšie sa chystám na Vodní andělé. No súhlasím, že má svojský štýl písania, ale mne to sadlo a na jeho detektívky sa teším :). Ak by si chcela skúsiť ešte ďalšiu severskú krimi, skús napríklad Leenu Lehtolainen a jej štyri knihy, ktoré vydalo nakladateľstvo Hejkal, najlepšia je asi Zasněžená žena.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mi to tak připadá. Ještě jsem nenašla nikoho, kdo by sdílel můj názor. Nějakou severskou detektivku ještě určitě zkusím. Mám jich pár doma, tak bych je chtěla přečíst (Kepler, Nesbo) a budu doufat, že tyhle mi sednou více :)
      Na tu Zasněženou ženu se určitě podívám, děkuju za tip :)

      Vymazat
  2. Severské detektívky som ešte nečítala :D Mala by som to zmeniť...

    Inak ak máš rada knihy, tu je jedna súťaž: http://janeismystery.blogspot.sk/2015/04/knizny-kviz-sutaz.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já v podstatě také ne, tohle byla moje první. Ale za zkoušku to určitě stojí :)

      Vymazat
  3. bohužel mi Kallentoftův styl psaní taky nesedl :( přitom ten příběh je tak super

    OdpovědětVymazat